Stichting Charité

Over Wit-Rusland

Wit-Rusland, officieel de Republiek Belarus, is een republiek in Oost-Europa. Het land was samen met o.a. Rusland en Oekraïne een van de oorspronkelijke Sovjet-republieken. Wit-Rusland verklaarde zich onafhankelijk op 19 september 1991. De hoofdstad is Minsk.

Er wonen 9,6 miljoen mensen, waarvan 81,2% Wit-Russen, 11,4 % Russen, 3,9% Polen, 2,4% Oekrainers en 0,3% Joden.

overwitrusland-kaart

Bestuurlijk is Wit-Rusland opgedeeld in zes provincies en de hoofdstad Minsk, zie kaart.

De provincies hebben dezelfde namen als de grootste plaatsen, te weten Brest, Grodna, Mogilev, Gomel, Vitebsk en Minsk.

Hoewel er formeel een volksvertegenwoordiging en een gekozen president is, wordt Wit-Rusland toch over het algemeen gezien als een dictatuur of autocratie onder president Aleksandr Loekasjenko. De huidige grondwet is op hem toegesnedenen de laatste parlementsverkiezingen (2008) en presidentsverkiezingen (2010) gingen gepaard met grove tegenwerking van de campagne van de oppositie, het niet toelaten van waarnemers en mogelijke stemfraude.

De Godsdienst van het land is hoofdzakelijk Russisch Ortodox, dit is 80% van de bevolking.

Andere religies zijn 7% Rooms en OostersKatholiek, 2,7 % protestant en daarnaast ook joden en moslims.

• Resultaten

Meerdere projecten in Wit Rusland:
    - nieuwe kerkgebouwen in Gorki.
    - Internaat gerenoveerd
    - Hulp geboden aan diverse ziekenhuizen

Lees meer in het Bulletin!

• Download Bulletin

Bulletin wordt twee keer in het jaar uitgegeven en geeft een overzicht van het aantal mensen wat Charite heeft geholpen in Wit-Rusland